Kas Sina viid enda meeskonna sihile?

Kui inimeste grupil (organisatsioonil) on piisavalt ambitsioonikas ühine eesmärk ja kõigil on enda roll selge, siis milleks neile üldse veel juhti vaja on? Kas ja kuidas saab juht eesmärgile jõudmist toetada?

Eelmise nädala blogis „Miks te seda äri üldse teete?“ tuletasime meelde Jaapani vanasõna „Visioon ilma tegevusplaanita jääbki unenäoks, aga tegevusplaan ilma visioonita on õudusunenägu“. Kui me nüüd oleme aga selle kõiki innustava Suure Heidutavalt Julge Eesmärgi kokku leppinud, siis kas ja millist juhti meil selle saavutamiseks üldse vaja on?

Enne, kui üldiste põhimõtete juurde minna, tahan rääkida kaks lugu (üks neist vahendatud, teine iseenda lugu) treenerist ja õpetajast. On needki ju omal moel juhid.

Juht kui treener

See lugu pärineb Anna Levandilt ja kuna see lugu on kuuldud aastaid tagasi, siis on see faktide osas ebatäpne. Anna rääkis enda iluuisutamise treeneritest mentorluse kontekstis. Hea treeneri saamine oli kriitiliselt tähtis ja sel ajal Nõukogude Liidu parimaks peetud teener Annat enda hoolealuste hulka ei võtnud, sest ta „treenis ainult tšempioneid“. Anna sisemine soov tšempioniks saada oli aga nii suur, et ta saigi selleks ise!

Selle juures toetas teda treener, kes oli „muusast rabatud“. See tähendas, et tal oli palju väga lennukaid unistusi, aga justkui puudus nõudlikkus nende saavutamiseks. Veelgi enam, ta näiteks keelas Annal jõusaalis käimise. Aga Anna sisemine siht ja distsipliin olid nii tugevad, et just see treener ta Maailmameistrivõistluste hõbedale viiski.

Nüüd, kui Anna oli lõpuks tšempion, oli taas võimalus koputada selle parimatest parima treeneri uksele ja seekord võeti Anna vastu. See, mis oli seespool ust, ei olnud aga üldse see, mida Anna vajas ja soovis. Tegemist oli küll äärmiselt süsteemse ja järjepideva treeneriga, kuid nagu Anna ütles, võttis see temalt lõplikult igasuguse soovi üldse uisutada!

Juht kui õpetaja

See on minu, Jaano, enda lugu, mille jutustasin blogis „Kuidas algas minu teadlik eneseareng?“. Minul oli nõukogudeaegses keskkoolis tolle aja kohta erakordne matemaatika ja informaatika õpetaja, kes ei kasutanud ei õpikut ega ka klassipäevikut, st ta ei pannud hindeid. Selle asemel pani ta grammofonile Bachi või Mozarti plaadi, laskis sellel veidi aega mängida, vaatas siis kõigile teraselt otsa ja röögatas: “Miks silm ei sära, raisk!”. Ja osati sarnaselt Anna Levandile tegin ka mina osa trenni salaja – keskkooli viimases klassis võtsin järjest ette kõigi keskkooli aastate matemaatika õpikud ning töötasin need ise läbi. Siis ma juba teadsin, miks ma seda teen.

Need olid siis lihtsad näited olukordadest, kus eriti vastavalt sügavalt autokraatlikule Nõukogude Liidu ideoloogile oleks pidanud juht (treener, õpetaja) olema tuim administraator (eng: Manager), kuid oli LIIDER, kes innustas sihti võtma ja saavutama.

Juhi rollist üldisemalt

Ühiskond ning töö iseloom ja roll on väga palju muutunud. Sellega koos on muutunud ka parimaks peetavad juhtimissüsteemid ja juhi roll tervikuna. Üldine suund on läbi aastatuhandete olnud inimeste oskuste ja teadlikkuse kasv. Sellele vastavalt on ka autokraatne hierarhilise organisatsiooni juhtimine samm-sammult liikunud isejuhtivuse suunas holistilises organisatsioonis.

Nii palju, kui me inimeste vahelisest koostööst hetkel aru saame, usume, et teatud juhtimist on siiski vaja – kuigi seda ei pruugi isegi enam juhtimiseks nimetada.

Alustame sellest, miks inimesed üldse koostööd teevad, kuigi koostöö nõuab päris palju omavahelist kokku leppimist ja üksteise teavitamist. Meeskond meeskonna pärast koos ei püsi – inimesed on nõus enda vabadust koostööle ohverdama ikka ainult selle pärast, et sellel on mingi eesmärk, mida nad üks ei saavutaks. Olgu see eesmärk siis turvalisus või kuuluvus või eneseteostus.

Ja nagu varasemas blogis „Kui ettevõtte kasvul on klaaslagi ees“ tõdesime, et kui organisatsioon on teatud piirist üle kasvanud, on selles suhete keerukus nii suur, et keegi peab vastutama organisatsiooni eesmärkide ja tegevuste kooskõla eest (joondatus) – peab organisatsiooni ja selle arengut teadlikult juhtima.

Seega meeldib meile öelda, et juhil on 3 rolli:

  1. Seada meeskonnale ambitsioonikas eesmärk (mis meeskonda ühendab ja innustab)
  2. Kõrvaldada inimeste teelt takistused (ja koordineerida koostööd), et nad saaksid enda võimed maksimaalselt realiseerida
  3. Tänada!

Milline juht Sina oled ja miks inimesed peaks tahtma, et Sa neid juhid?