Milline on tõeline brändilojaalsus? Kas Sina oled mõne brändi või ettevõtte nii lojaalne fänn, et oleksid nõus nende logo enda kehale tätoveerima? Läbimõeldult tähendaks see ilmselt nõustumist nende väärtuste ja missiooniga, lugupidamist nende organisatsioonikultuuri vastu ja tõsist nende toodangu fännamist.

Võib kõlada hullumeelselt, kuid neid firmasid on piisavalt, kelle logosid tätoveeritakse. Kümmekond aastat vana uuring väitis, et kogu maailma enim tätoveeritud brändi logo on Nike “swoosh”. Sellele järgnes üpris pika vahemaaga “Harley-Davidson”. Kuigi Nike puhul on tegemist ka lihtsalt kauni kujundiga, saab mõlemi puhul kinnitada, et neil on fännid, kes on teinud teadliku valiku, näidates enda enda väärtuste ja elustiili ühtivust vastava firmaga.

Brändilojaalsusega seondub kolm raamatut, mida hiljaaegu lugesin ning minus mõnusaid paralleele tätoveeringu-looga tekitasid. Siit kolm lugemissoovitust:

PHIL KNIGHT “JALA JÄLG. NIKE ALGUST MEENUTAB SELLE LOOJA”

BRAD STONE “POOD, KUST SAAB KÕIKE. AMAZONI JA JEFF BEZOSE LUGU”

LASZLO BOCK “TÖÖ RUULIB! PILGUHEIT GOOGLE’I SISEMUSSE MUUDAB TEIE ELU”

Esimene neist on elulugu. Phil Knight on läbi teinud väga pika teekonna ning jutustab sisuliselt spordirõivaste kuningatroonil puhates enda elutööst. Raamatusse on peidetud Nike-i missiooni ja suure eesmärgi kujunemislugu. Phil kirjeldab värvikalt, milliseid takistusi eesmärkide saavutamiseks ületada tuli ning millissuguse südikusega kogu meeskonnaga neid ületati. Raamatu fookuses oli ettevõtte väärtuste süsteem. Nike on sporti armastavate inimeste perekond! Perekond, kus üksteist hoitakse ja toetatakse. Ja Phil on selle perekonna väga lugupeetud esiisa.

Teine raamat on kirjutatud Jeff Bezosest, kuigi sisuliselt vastu tema tahtmist. Pigem on siin välise vaatleja kokkuvõte sellest, kuidas ta Amazoni kujunemise lugu nägi. Brad Stone intervjueeris sadu inimesi, et tervikpilti kokku saada, saada kokku pilt Jeff Bezosest ilma tema enda kommentaarideta. Taaskord hea meenutus sellest, kuidas seada märkimisväärne missiooni ja millise südikusega selle poole pürgida. Aga see, kuidas Jeff liigub, on täiesti vastandlik Phil Knightile. Jeff on ilmselt geenius, kuid ta ei ole kaugeltki mitte hooliv ei enda koostööpartnerite ega ka isegi mitte enda lähima meeskonna vastu. Tulemused on märkimisväärsed, Amazoni väärtus on rohkem kui triljon dollarit. Aga kas väärtused kattuvad Sinu omadega? Kas tätoveeriks nende logo enda kehale?

Google raamat erineb eelmisest kahest. See ei ole persooni, vaid organisatsiooni lugu. Samas on see lugu väärtustest ja töökultuurist. Sellest, kuidas on ehitatud ning jätkuvalt hoitakse korras vundamenti, millelt saavad mistahes raketid startida. Google on ilmselt firma, kuhu on enim tööle soovijaid. Samas mitte kuhugi tööle saada nii raske kui sinna. Google hoiab enda perekonna korras, võttes pereliikmeteks ainult neid inimesi, kellega ollakse nõus aastaid koos elama.

Head lugemist!